City of stars, vergane glorie en een botsing

13 augustus 2018 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Na de lange en goede nachtrust, verplaatsten we ons rond een uur of 11 naar de mall die we al eerder deze week gevonden hadden, om weer bij de Corner Bakery te gaan ontbijten (noem het gerust brunchen, ontbijt serveerden ze al niet meer). Papa moest nog wat hebben voor z’n werk en mobiel en dus doken Xi en ik intussen de Forever 21 in. We waren veel langer bezig dan papa, maar gelukkig was daar Fatima die vanaf Nederland papa kon vermaken op de app. Win-win. Na een geslaagde shopsessie doken Xi en ik de rest van de dag het zwembad in en werkte papa even aan een presentatie. Papa haakte later aan, we dronken wat cocktails en aan de rand van het zwembad plande ik ons dagje LA van de  dag er op.

‘s Avonds aten we bij The Melting Pot’. Een restaurant met een leuk concept: fonduen aan tafel. Zowel met kaas, bouillon als chocola. We hadden die dag alleen ontbeten en geluncht met cocktails, dus we besloten alledrie de opties te nemen. Het eten was om je vingers bij af te likken (de ober trouwens ook). Na lang tafelen gingen we rond 12 ons mandje in.

Melting Pot Melting Pot Chocofondue

Allemaal wat moe van de avond ervoor maakten we ons vanochtend klaar voor een dagtrip naar LA. 2 uur heen en 2 uur terug. Papa is inmiddels al wel wat gewend en dus verliep de heenweg prima met op de achtergrond Nederlandse muziek. Vandaag was Bløf aan de beurt (zie filmpje).

Onderweg naar LA

Onderweg naar LA sloegen we ergens af om wat ontbijt te halen en kwamen we ook daar weer een Corner Bakery tegen. Dit keer wel optijd voor ontbijt. Onderweg (net als de rest van de reis) zagen we heel veel auto-onderdelen langs de weg liggen, reden we op de carpool lane en waren we mede daardoor snel Downtown waar ik een parkeergarage had gevonden.

Corner Bakery Favoriete ontbijtstekkie

Op de ondergrondse parkeergarage niks aan te merken, maar toen we eenmaal bovengronds het park inliepen, werden we vergezeld door veel slapende en wankelende daklozen/hangjongeren. Geen beste buurt, al zaten we midden in het centrum en konden we de wolkenkrabbers mooi bewonderen. Twee straten verderop was van die achterstand (op de vergane glorie na) niet veel meer te werken en doken we het hippe Central Market in. Deed me door alle kraampjes en nationaliteiten even denken aan de Fenix Food Factory in Amsterdam.

LA downtown Downtown Rijden door downtown LA

We liepen nog wat rond, bezochten een muziekzaak voor xi en namen de metro naar Hollywood. We stapten uit en stonden met beide benen meteen tussen de sterren (op de grond). Ook hier was LA minder fancy dan we hadden gedacht, maar met alle bekende namen op de grond, het Hollywood sign in de verte en de verklede straatartiesten toch leuk om te zien. We werden een aantal keer lastig gevallen door rare types die sightseeingtours probeerden te verkopen en  lunchten bij een hip Aziatisch tentje waar je zelf je ramen noodle bowl mocht samenstellen, we aten genoeg voor een heel avondmaal.

Minnie @ Walk of Fame Biosje op de Walk of Fame Straatmuzikant Walk of fameWe krijgen weer wat aangesmeerd

LA is echt absurd groot. Per metro liggen de verschillende wijken al ver uit elkaar, dus je kan je voorstellen dat de stad per voet al helemaal niet te verkennen valt. Om de auto maar meteen bij ons te hebben voor als we terug naar San Diego wilden, gingen we met de metro terug naar de parkeergarage en met de auto verder naar Santa Monica, een halfuurtje rijden.

Dat halfuurtje werd wat verlengd toen we er met eigen ogen achter kwamen waarom hier zoveel auto-onderdelen op de weg liggen. Zoals mama altijd zei: “boem is ho, en plons is in het water”. Het werd gelukkig (?) dat eerste. Behoorlijk wat schrammen op onze auto doordat de bestuurder naast ons van baan wisselde zonder te kijken, maar gelukkig leek onze auto er minder slecht aan toe dan degene die ons had aangereden. Deze nam overigens wel zijn auto-onderdelen netjes mee.

Boem is ho 2 Boem is ho 3Boem is ho 1

We parkeerden in Santa Monica en liepen via het strand naar de pier. Pretparken, restaurants, muzikanten en rotzooiverkopers. Het leek een beetje de pier van Scheveningen. Na een wandeling heen en weer over de pier was het inmiddels alweer een uur of 5 en besloten we weer lekker naar huis te karren.

Santa Monica Boulevard Stalletje op de pier Vissen vanaf de pier Pacific Park Drukke stranddag Santa Monica Beach

Onderweg nog even, op aanraden van nichtje Robin, gegeten bij In-N-Out Burger. We waren binnen 20 minuten inderdaad weer in en out, maar het eten was best lekker, goed betaalbaar en de sfeer binnen had iets heel Amerikaans. Rond achten kwamen we aan in het hotel. Lekker vroeg voor ons doen en dus was er wat tijd om vanuit het hotelbedje dit verhaal te schrijven. Morgen (inmiddels nu ik dit post vandaag)  dus weer naar LA, onze laatste dag rustig aan voordat we weer terugvliegen naar de lage landen op dinsdag.

IN-N-OUT! Zonsondergang vanaf de parkeerplaats

1. Oma:
    13 augustus 2018
    Weer een mooi verhaal. Santa Barbara herinner ik me als een leuk stadje. Het centrum lijkt een beetje op de Ramblas met de artiesten. En ja aan alles komt een eind, goede reis morgen en voor Xian B&B maken het goed, erg door Opa verwend.
  2. Oma:
    13 augustus 2018
    En voor je vader nog een paar nachtjes slapen.
  3. Marc:
    14 augustus 2018
    Goede terugreis, ga de leuke verhalen wel missen 😀
  4. Nelly:
    15 augustus 2018
    Welkom thuis, leuk dat ik voor mijn gevoel een beetje mee mocht reizen. 😘