Zo rood als de Golden Gate Bridge

25 juli 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Meer foto’s in het album San Francisco :)

Wat een prachtstad, dat San Francisco. Amerikaans, maar met Europese allures en veel heuvels. Groot, maar toch compact, overzichtelijk en eigenlijk vrij rustig. Je moet alleen niet tijdens de spits de stad in of uit willen, want dan is het complete chaos. Dus besloten we vanaf Nelletje en Sam beide dagen per ferry naar San Francisco te reizen. Het uitzicht op Alcatraz en de prachtige skyline maakten het de 1 uur durende vaart zeker waard. Al hebben we de eerste dag niet veel gezien van dit uitzicht door de ‘marine layer’, een dicht pak bewolking (fog) boven de stad die pas rond het middaguur wegtrok. De tweede dag meer geluk, we kwamen in een zonnig San Francisco aan. Wel winderig, dus onze lange broek, vesten en trui waren geen overbodige luxe.

Skyline

Voor we bij de ferry waren met de auto, waren we nog even bang dat we werden aangehouden door de Highway Patrol (het stikt er van hier op de wegen) die zich slingerend met knipperlichten achter onze auto over de verschillende banen bewoog, maar gelukkig viel het mee. Los van de speed limit overschrijden kan je hier dan ook niet zo gek veel overtredingen maken. Inhalen mag via links én rechts, door rood licht rijden mag (mits je rechtsaf slaat) en ook zien we regelmatig mensen bellen achter het stuur.

Naast de skyline, vallen meerdere dingen op als je aankomt. Er zijn veel palmbomen en typische Amerikaanse wegen met gebogen stoplichten. Er zijn allerlei vervoersmiddelen, van fietsen, auto’s, bussen, trammetjes, de benenwagen, cable cars en auto’s tot gekke gele tweezittermotors, geautomatiseerde steps en skateboards en een rollende bamischijf met voetplateaus (zie foto). Ook vallen de vele zwervers, Jehova getuigen, zeemeeuwen en straatartiesten op. Wat betreft de zwervers, was ik even bang weer een ‘Andy’ tegen het lijf te lopen (de oplettende lezers van mijn Madison blog weten waar ik het over heb), maar gelukkig vallen ze je niet lastig. Ze hebben dan ook vaak geen bordje of beker bij zich, maar ze zijn wel overal, inclusief inboedel en al liggend op het zelf toegeëigende bankje op de pier (geef ze eens ongelijk).

Zeemeeuwen everywhere Trump. Feessie. F46C0FDE-7DFC-4E12-A869-A208C50D0222

In twee dagen San Francisco hebben we een goede indruk gekregen van de stad, lopend, per tram en cable car én op de fiets (25+ km berg op, berg af!).

Het touristische Fisherman’s Warf is toeristisch maar gezellig en heeft in mijn beleving wel wat weg van Disney. De zeehondjes werden gespot, het zakencentrum verkend, de ouderwetse cable car werd in gebruik genomen, we slenterden over de farmers market bij Civic center, lunchten in China Town en fietsen door market street, het golden gate park en last but not least ook helemaal naar én over de prachtige Golden Gate Bridge. Flink verbrand na een dagje fietsen en dus zo rood als de Golden Gate, maar het was het waard.

Golden Gate!! Farmers market Duizendpoot die schoenenpoetser is Tram Tram 2 9CFBBA0D-B590-4B84-AE71-1B9680626E4F Fisermen’s Warf SF Cable Car12 E1EB74AB-2278-4D4F-A3FB-326261F984C3  & papa Brandje blussen C6FC6C8E-2A64-4564-BD37-1800DEDF4498

Door de vroege laatste ferry richting Nel en Sam dineerden we lekker thuis, wat heel fijn was gezien de nog wel een beetje aanwezige jetlag. Ook aten we gister in een ‘Chinese Bistrot’, twee woorden die in de Nederlandse taal nooit zullen samengaan, maar lekker was het wel.

Even waren we bang dat Yosemite door alle bosbranden niet meer door kon gaan, maar dankzij een vriendin van Nel kwamen we er achter dat een bepaald deel nog wel open is voor bezoekers. Dit is dus de planning van morgen!

Terwijl jullie alweer opstaan, gaan wij nu lekker naar bed. Fijne dag!

1. Fatima:
    26 juli 2018
    Wat een mooie avonturen beleven jullie saampjes❤️, kostbare momenten. Leuk om te lezen wat jullie zoal tegenkomen. Waardoor zoveel homeless people? 😬
  2. Oma:
    26 juli 2018
    Mooie foto’s en goed verhaal. Foto’s zijn voor ons heel herkenbaar. Morgen weer een stukje verder, alleeen las ik wel dat het Yosemite park toch niet open is. Doe in ieder geval voorzichtig en houdt ons op de hoogte. Er is nog genoeg te zien.
  3. Esther:
    27 juli 2018
    Mooi verhaal leuk om te lezen. Ik dacht dat het in San Francisco ook altijd erg warm was. Prachtig die brug. We kijken uit naar het volgende verhaal. 😘